„Příliš dobrý malíř“

Piranesi po svém příchodu do Říma vstoupil do ateliéru známého grafika a nakladatele Giuseppe Vasiho, jehož dílna byla ve své době jednou z nejuznávanějších ve městě. Nepobyl v ní ale dlouho a svého mistra brzy předstihl.  Piranesiho životopisci hovoří o tom, že Vasi na svého mladého žáka žárlil a měl o něm prohlásit, že je příliš malířem, než aby z něj někdy mohl být dobrý grafik. Vasi patřil především mezi nejvyhledávanější tvůrce grafických vedut, zejména pohledů na římské památky, kterým věnoval podstatnou část svého díla také Piranesi. Při srovnání Vasiho konvenčních leptů stylově připomínajících mědiryty působí Piranesiho grafiky svým svěžím rukopisem, širokou „barevnou“ škálou, prací se světlem a stínem i živou figurální stafáží skutečně jako grafické obrazy. 

 

Rýže šetří čas, ne žaludek

 

Vylisovaný škorpión

 

Vězení mysli 

Fotogalerie
Giovanni Battista Piranesi

Pohled na most Salario, ze souboru Římské veduty, 1756-1757, Národní galerie v Praze

Giovanni Battista Piranesi

Pohled na vodopád v Tivoli, ze souboru Římské veduty, 1766, Národní galerie v Praze


Dnešní otevírací doba

Arcidiecézní muzeum Olomouc 10.00-18.00
Muzeum moderního umění 10.00-18.00
Arcidiecézní muzeum Kroměříž 8.30-18.00

Pátek | 19. 4. 2024

Dnes je otevřeno


Pokladna otevřená út–ne 10-18 hodin, Rezervace na pokladna@muo.cz
telefon: 585 514 241

8 Otevřených výstav

Přihlásit se k odběru novinek

 
© MUZEUM UMĚNÍ OLOMOUC 2022