AKTUALITA | 28. 6. 2017
Milena Valušková se svým způsobem vrací na „místo činu“. Poprvé totiž vystavovala v Divadle hudby (dnes součást Muzea umění) v roce 1973. Už tato výstava předznamenala její budoucí směřování, kterým se stalo poeticko-melancholické zachycení přírody. Současná výstava Milena Valušková | Fotografie 1971–2017 ale představí tuto olomouckou rodačku v širokém spektru jejího fotografického záběru.
Milena Valušková totiž prošla během svého života snad všemi oblastmi fotografie. Od konce šedesátých let se profesně věnovala klasické ateliérové fotografii, kdy se v tzv. komunálním ateliéru specializovala na portréty dětí. V sedmdesátých letech absolvovala nenahraditelnou zkušenost na katedře soudního lékařství, spolupracovala i s olomouckou lékařskou fakultou na přípravě studijních materiálů. V osmdesátých letech působila jako fotografka v olomouckém středisku Státní památkové péče a ochrany přírody. Její tvorba se rozpíná od dokumentu až po mnohovrstevnaté krajinné studie a technicky komplikovaná zátiší.
Velmi početnou skupinu v profilu její tvorby vždy představovaly fotografie stromů a keřů. Jejím dominantním výrazovým prostředkem bylo vždy světlo – exteriérové fotografie vznikaly jen za působení rozptýleného denního světla, další tvárný a osvětlovací proces pokračoval v temné komoře. Ve volných a často neukončených fotografických celcích, které vytvářela od poloviny 70. let, ráda uplatňovala komparativní metodu fotogramu nebo překrývání negativů. Krajinné výjevy se jí podařilo ozvláštnit o novou vrstvu, ať už světelnou (zásahy při práci v temné komoře) nebo geometrickou, rastry vzniklými z nahromaděných přírodnin (listy, traviny, šlahouny).
„Když jsem v krajině, tak je to jiná dimenze, všechno ze mne spadne. Vždy se snažím prožít krajinu na místě samotném. Místa si vybírám podle literatury, zajímám se o historii míst, o staré události, kultovní místa. Také se mi ale stalo, že mě nějaké místo samo přitáhlo, okouzlilo a až dodatečně jsem si o něm vyhledala informace,“ popisuje svou tvorbu Milena Valušková.
Velkým překvapením je působení Valuškové v oblasti dokumentu. Od roku 1978 vznikalo několik fotografických cyklů zachycujících společenský marasmus pozdní normalizace (První máj, 1978; Prior, 1979; Homo Faber, 1980). Dokumentu se však Valušková nadále nevěnovala.
Katalog
K retrospektivní výstavě napsala a uspořádala obsáhlý katalog kurátorka Štěpánka Bieleszová nazvaný stejně jako výstava Milena Valušková: Fotografie 1971 – 2017. Na více než dvou stech především obrazových stranách mapuje vývoj a profesní kariéru olomoucké fotografky.
Fotografka Milena Valušková (vlevo) s kurátorkou výstavy Štěpánkou Bieleszovou.
Slavnostní zahájení výstavy proběhne ve čtvrtek 29. června v 18.30.
Návštěvníci výstavy se mohou těšit na zátiší, krajiny, stromy i dokumentární fotografie.
Výstava představí všechny odstíny fotografií Mileny Valuškové.
Výstava představí všechny odstíny fotografií Mileny Valuškové.
Výstava představí všechny odstíny fotografií Mileny Valuškové.
Výstava představí všechny odstíny fotografií Mileny Valuškové.
Výstava představí všechny odstíny fotografií Mileny Valuškové.
Arcidiecézní muzeum Olomouc | zavřeno |
Muzeum moderního umění | zavřeno |
Arcidiecézní muzeum Kroměříž | zavřeno |
Pondělí | 27. 3. 2023
Pokladna otevřená út–ne 10-18 hodin, Rezervace na pokladna@muo.cz
telefon: 585 514 241